keskiviikko 10. elokuuta 2011

Hevonen vs ihminen

Moikka! :)

Eilen hmm miten sen nyt sanois, mulla ja Popsulla oli alkuun ratsastuksessa todellinen vetokilpailu päällä. Niin kauan kunnes tajusin että ei se homma ala pyörimään oikein jos mä vedän vastaan. Jätkä oli siis todella vahva edestä, painoi vaan eteenpäin.. Tietysti minä vedin vastaan hellittämättä kovalla kädellä, kunnes tajusin että pienet puolipidätteet ja pohje auttoi korjaamaan sen! Meni jopa 10-20 minuuttia kunnes hokasin sen.. Huhhuh, voisin ajatella ehkä vähän pidemmälle heti alkussa asioita.

Tuo ongelma oli siis ravissa, mutta sitten laukassa tein pari vaihtoa alkuun, ja voitte varmasti kuvitellakin että ne ei mennyt sitten yhtään putkeen. Mutta minähän en päästäny jätkää helpolla, vaan päätin että nyt tehdään vaikka edes yksi onnistunut tasapainoinen vaihto vaikka menis sitten se toiset 20 minuuttia siihen! Popsu siis vaihtoi ensin etusilla, ja takapää jäi jälkeen, ja vaihdon jälkeen lähti puskemaan eteenpäin etupainoisena kanana. No sitten ennen vaihtoja lyhensin laukkaa, pyrin antamaan mahdollisimman selkeät avut, tehdä puolipidätteen ennen vaihtoa ja vaihdon jälkeen tasapainottaa jotenkuten ja tehdä niitä pirun puolipidätteitä satamiljoona! Meni tässäkin ehkä kymmenisen minuuttia, kunnes sain niitä haluamiani hyviä vaihtoja, että takapää ei jäis jälkeen, eikä lähtis täysiä puskemaan vaihdon jälkeen.

Kun vaihdot ja ravi sujui ilman etupainoisuutta ja puskemista, niin lopetin siihen ja lähin kävelemään loppukäyntejä maastoon. Ihme että mulla riitti kärsivällisyyttä tän kanssa, nimittäin voin ihan rehellisesti myöntää että mulla palaa hermot välillä tohon elukkaan ihan sekunnissa jos jokin ei suju. En kuitenkaan tee mitään Popsulle, vaan saatan lopettaa hommat kokonaan ja lähteä laukkaamaan pellolle tai lähteä kävelemään pitkälle maastolenkille. Mutta tottakai multa sit suusta saattaa päästä vaikka mitä sammakoita, mut aina pyytelen jätkält anteeksi jos oon jotain sitä haukkunu, vaikka eihän se ymmärrä.. :)


Tänään taas eilinen jatkui... Menin vielä koulukamoilla, ja myönnän etten osaa istua koulusatulassa edes hyvin, sillä mun jalat nousee, kun isken polven kiinni satulan siipeen. Popsu oli etupainoinen, laukka oli hetkittäin 4-tahtista, takapää seikkaili ties missä, ravissa ei mennyt eteenpäin, ja käynti liian kiireistä. En syytä Popsua sillä ainakin 99% noista oli minun omaa vikaa :) Tein tosi paljon käynti-ravi siirtymisiä, pysähdyksiä ja peruutuksia, laukka-käynti siirtymisiä, voltteja ravissa sekä laukassa, sekä lopuks muutamat väistöt ravissa. Pysähdykset ja peruutukset auttoi ehkä eniten saamaan takapäätä edes hieman alle, mutta silti se seikkaili jossain kilometrin päässä, eikä ravissa ollut kiva istua silloin. Mun käsi oli taas hetkittäin kova, ja korjailin sitä siinä välissä. Loppuun ei sujunut joten otin laukkaa pari kierrosta maneesia ympäri ja jätin siihen, pitkät loppukäynnit vaan maastoon ja hoidot perään tallissa.

Eli pari päivää ei oo menny ihan putkeen.. Mutta huomenna Harrin omistaja (Harri=heppa jolla menin 3päivää) Kira ratsastaa huomenna Popsun, ja meen ite katsomaan ja laittamaan jätkän kuntoon ja pois. Eli Popsu pääsee vihdoin tekemään kunnolla töitä!

Sitten sunnuntaina oon menossa Kumpumäelle koulukisoihin helpon C:n.Tiiän että aika nopeesti Popsun paranemisen jälkeen lähetään kisoihin, mutta tiedän itse että jätkä on ihan kunnossa ja "valmis" lähtemään sinne. En odota kisoilta paljon mitään, kun ei oo ollut kovin paljoa edes kouluaitojen sisällä, joten kunhan saatais 55-60% niistä niin riittäis mulle. En oo tosin paljoa ehtinyt tutkia sitä rataakaan...

Ostin tänään Cavallosta uudet kisahousut, sekä uudet "normi" ratsastushousut, sillä vanhoihin oli tullut reikä, saumat purkautunu ja toiset liian pienet. Varmasti käytän vanhojakin vielä hetken kummiskin. Kisahousut on  tietysti valkoset, Kingslandit, niissä on ihana tasku takana! Ja ne normihousut on kans Kingslandin, punaiset polvipaikalla! Apua, en ikinä uskonut että ostaisin punaiset, vaikka tarjolla oli niitä kivoja farkkukankaisiakin.. Tiiän että suurinta osaa ei varmastikaan tuo punainen väri miellytä, mutta mä oon ihan rakastunut niihin! Ja tosi kivaa materiaaliakin ne on, kuten ne kisahousutkin. Ostin kans yhet ratsastussukat, sillä kaikissa edellisissä oli joko reikiä tai sit ne on muuten vaan kadonnut pesussa tai vaatekaapin kätköihin. Cavallossa oli muuten aivan ihana Kingslandin loimi! Siis aivan ihana, se olis mahtava "kisaedustus" loimi.

Hohhoh, tiiän että oon monen mielestä tän postauksen jälkeen "kingsland teini, varusteharrastaja, ymym lista vaan jatkuis" mutta mun mielestä Kingslandin kamat on laadukkaita ja mukavia päällä, sekä ulkonäkökin on kiva, mut ainoo huonopuoli että kukkaro tyhjenee huomattavasti jo yhden ostoksen jälkeen, tää oli vaan mun mielipide :)

Kuva vielä uusista housuista!


Tää oli varmasti pisin postaus aikoihin, mihin oon kirjottanut paljon tekstiä. Propsit todellakin niille jotka jaksoivat lukee tän postauksen! :) Ja tosiaan en jaksannut lukea tätä läpi ennenkuin julkaisen, joten saattaa olla paljonkin alkeellisia kirjoitusvirheitä ja muutenkin kappalejaot saattoi kusta täysin ja puhunut ihan puutaheinää, mutta oon väsyny ja laiska tällähetkellä, sorry! :)

2 kommenttia:

  1. ostit just noi kummatki housut mitkä mä haluuun !!
    noi punaset on just mageeet ;)

    VastaaPoista
  2. ihanat housut! Onnea kisoihin!:)

    VastaaPoista