torstai 10. tammikuuta 2013

Vuosi 2012 (myöhässä)

Tämä postaus minun piti tehdä heti kun vuosi vaihtuu, mutta en ollut silloin kotona, eli ei ollut mahdollisuutta tulla kirjoittamaan. Sen jälkeen tämä vain jäi odottelemaan että löytyy se sama innostus kirjoittaa tämä, mikä oli kun keksin (tai no sain muista blogeista ideoita ja vaikutteita tehdä tällaisen melkolailla saman kaavan mukaan toteutetun postauksen) tehdä tällaisen. Sekä olen ollut kipeä aika pitkään, olen maannut vain sängyn pohjalla jaksamatta edes lähteä joka päivä tallilla, ai että on huono hevosenomistaja-fiilis. Mutta nyt on siis innostusta tehdä tämä postaus, viimein!

Tämän ideana on listata/kertoa viimevuoden kohokohdat ja muut tärkeät/kivat asiat. Ja tämä on ehkä uusille lukijoille kiva tapa "syventyä" meidän viime vuoteen, jonka saan vaikuttamaan erittäin tylsälle tässä.

Tammikuu

Tammikuussa ei tapahtunut oikein mitään merkittävää Popsun kanssa, mutta oli minun syntymäpäivä, milloinka sain lahjaksi uuden kameran ja myöhemmin ostimme oman klipperin, mitkä ei ole kovin halpoja mielestäni. Että olen kyllä kiitollinen noista asioista ja olen pitänyt huolta niistä. 
   Popsulla epäiltiin olevan myös nikkeliallergiaa tässä näihin aikoihin, ja ostimme uudet kuolaimet este- ja koulukäyttöön. Ne kuolaimet oli sprengerin auriganista valmistetut kolmipalat, joista toiset vähän ohuemmat ja toiset paksummat. 
  Muistan yhden maastoreissun kuin eilisen päivän. Olin Nellin kanssa ilman satulaa pitkällä maastolenkillä, oli ihan hirveän kylmä ilma ja meidän maastolenkki venyi ja venyi monenmoisen ongelman takia. En ole ikinä ollut niin jäässä ja turhautunut kuin silloin!


Helmikuu

Näihin aikoihin Popsu alkoi välillä protestoida kaikkeen sen mielestä inhottavaan keulimalla. Silloin sille oli vielä vähän hankalampaa kulkea edes hieman lyhyenä ja kevyenä edestä, ja jos otin siitä liian nopeasti lyhyeksi ja liikaa kädellä niin se tykkäsi olla aika ilmava edestä. Se ei kuitenkaan ollut mikään suuri ongelma.
Sain myös tässä kuussa kerran lainata Harrya maastoon. Eli minä menin Harrylla ja Viivi Popsulla maastoilemaan. Oli ihana sää ja hevoset virkeinä aina vuoronperään. 
 Menin myös pari kertaa Nellin hevosella Ziggellä, sillä harjoittelin seuraavassa kuussa oleviin kilpailuihin sillä.
  Helmikuussa olin myös Portugalissa perheen kanssa. Oli ihan kiva reissu, odotin paikalta ehkä vähän enemmän, mutta hauskaahan siellä oli. Tuli ainakin Lissabonin Hard rock cafe tutuksi (muualla en syönytkään!). 


Maaliskuu

Olin Husössä kilpailuissa Popsulla ja Nellin hevosella. Tämä kilpailupäivä oli todella kiva, ja muistan kun yllätyin kun olin ennen sitä päivää kironnut ja todennut että päin helvettiähän se kuitenkin menee, kun en ollut mennyt Nellin hevosella kuin pari kertaa aikaisemmin ja sitten teimmekin puhtaan radan ja veimme voiton. Ja kaiken kruunasi myös se, että voitin Popsullakin sen toisen luokan siellä, mutta muistan että se rata ei ollut siisti. Kuitenkin olin iloinen! Nelli meni siellä samoissa kisoissa myös omalla hevosellaan ja tuli toiseksi ja hän meni myös Popsulla. 
  Muistan myös kun saappaani vetoketju meni rikki ensimmäistä kertaa, se oli kamalaa. Ne oli olleet ehjinä pitkään ja kun ne yhtäkkiä hajoaa, tuntuu kuin ne olisi ottaneet vain loparit ilman syytä. Noh suutarille kun vein niin ovat olleet tähän päivään asti ehjät.
  Tämä kuukausi oli myös minun ja iskän "heppatarvikeshoppailu-kuukausi", sillä kävimme hööksissä, horzessa, cavallossa, puuilossa, idänratsussa ja varmaan ihan kaikkialla missä vain voi käydä ja melkein kaikkialta tarttui jotain mukaan!
  Yksi vuoden kohokohdista ja minulle itselleni tärkeämmistä hetkistä tapahtui tässä kuussa Husön koulukilpailuissa. Menimme Popsun kanssa helppoC-luokan ja saimme 70,68% ja voitimme. Olin niin iloinen, sillä en ollut ikinä edes sijoittunut koulukisoissa ja Popsu tuntui vielä ihan hyvälle siellä ja prosentit oli mielestäni mahtavat. 

Huhtikuu

Olimme Nina Fagerströmin valmennuksessa kaksi kertaa, oli ihan kivaa olla jonkun noinkin nimekkään ratsastajan silmän alla, mutta ryhmässä oli myös 3 muuta minun lisäksi ja tuntui loppujen lopuksi vähän siltä etten saanut koko rahalle vastinetta (ei ollut mitään halpoja valmennuksia). Mutta onhan se totta että kun on niin monta samaan aikaan valmennuksessa, niin ei ole aikaa tutustua kaikkiin ratsukoihin ja perehtyä juuri mihinkään ongelmiin. Mutta erittäin hyviä tehtäviä siellä oli ja ihan hyviä vinkkejä sain napattua.
  
Olin Eriksänin tallilla tetissä viikon, ja lopuksi pystyin todeta että se on aika fyysistä hommaa tehdä tallia. Pääsin suurimmaksi osaksi vain siivoamaan karsinoita ja tyhjentämään niitä kokonaan, siivoamaan ja tarhaamaan hevosia.

Toukokuu 

Minulla oli inssi tässä kuussa ja olin aivan täpinöissäni kun pääsin läpi ensimmäisellä kerralla! (mopokortin inssistä puhun nyt)
  Tässä kuussa Popsusta tuli super hyvä hypätessä. Muistan yhden estetunnin, kun pääsimme lopuksi menemään 110-115cm rataa ja Popsu meni todella hyvin ja energisesti loppuun asti. Olin todellakin tyytyväinen sen panokseen! Se oli suuri harppaus meille silloin. 
  Hoidin myös Nellin hevosen pari kertaa tässä kuussa, ja äiti oli kerran kameran takana kuvaamassakin. Ihanaa vaihtelua mennä muillakin hevosilla, kuin aina vain Popsulla. 


Kesäkuu

Kuun alussa voitin Nevaksessa kotikilpailuissa 100cm luokan Popsun kanssa ja se oli siihen asti meidän paras rata ikinä. Muistan kun sain ratsastettua joka esteelle hyvin ja hypyt oli suht hyviä ja radan jälkeen eräs valmentaja kommentoi "Really nice round!" mikä sai minut vielä iloisemmaksi.

 Sitten koko vuoden tärkein/ihanin/parhain asia. Popsun, sekä minun ensimmäiset kenttäkilpailut. Emme olleet yli vuoteen harjoitelleet maastoesteillä, mutta ajattelin että se on pikkuvikoja ja sitten ilmottauduin niihin. Jännitin ihan maanperkeleesti noita kilpailuja ja kun pääsimme sinne, kouluosuuden jälkeen olin muistaakseni toisena ja estekokeen jälkeen ensimmäisenä ja maastosta puhtaasti päästyäni en voinut kun itkeä ja taputtaa ja halata Popsua ja kulkea loppupäivän hymy pyllyssä! Voitimme ensimmäiset kenttäkilpailumme, se oli kyllä ihana kokemus ja iso järkytys (=yllätys) itselleni!

 Sitten juhannuksena meillä kävi eläinlääkäri kun luulin että nyt Popsulta on toinen silmä mennyt, kun tarhasta hakiessani sitä sen vasen silmä ei auennut ollenkaan. Mutta tästä selvittiin säikähdyksellä, sillä Popsu oli luultavasti vain kolhaissut sen johonkin joten mitään vauriota ei tullut, mutta silmätippoja täytyi laittaa 4krt päivässä.

Heinäkuu

Tässä kuussa hyppäsin aika paljon Popsulla, sillä siitä oli tullut juuri vähän aikaa sitten molemmille hauskaa ja kivaa ja Popsukin miellytti minua tehden paljon enemmän kuin ennen. Laitan vähän hyppykuvia eri päiviltä tähän. 
Tässä kuussa olimme myös HusöJumpissa ja teimme epäilemättä vuoden surkeimmat radat siellä. Ja pakko vielä kitistä sen verran, että minulla oli toinen käsi silloin kantositeessä kun teloin sitä kaatuessani skeitillä. Joten siinä oli osasyy heikkoon suoritukseen, sillä en voinut kunnolla edes pidättää toisella kädellä niin avutkin oli hieman ristiriitaiset.



Menin pari kertaa sileällä pelhameilla, kun Popsu oli ollut niin vahva ja kuuro edestä. Tämä tepsi, kun meni pari-kolme päivää putkeen noilla aivan normaalisti ja kevyellä kädellä ja sitten palasi takaisin kolmipaloihin niin oli jätkä hieman kevyempi. En siis yleensä tykkää mennä vahvoilla kuolaimilla koulua enkä esteitä (ellei ne ole tarpeelliset ja hyödylliset).
Sitten olin riparilla vielä tässä kuussa. Inhoan kirkossa istumista joten ripari oli oikeasti aika tylsä mielestäni.

Elokuu

Olin maastoestetuomarina Keravan kenttäkisoissa kun minua pyydettiin sinne. Oli tosi hauskaa, vaikka istuinkin koko päivän yksin siellä radalla. Tuomaroin muistaakseni kolme luokkaa. Oli kauhean pelottavaa ja jännää kun opin käyttämään sitä lälläriä ja merkkaamaan niitä papereita. Menen ehdottomasti uudelleen jos vain pääsen!

 Sitten oli santahaminan estekilpailut, jossa minä menin ensin Nellin hevosella ja Nelli Popsulla ja sitten menimme vielä omilla. Me molemmat sijotuimme kaikissa luokissa, eli iloisina vietiin kotiin 4 ruusuketta! Täällä menin myös ensimmäisen 110cm "radan", eli uusinta oli korotettu siihen kymppiin ja pääsimme sen vielä puhtaasti.


Sitten yksi idioottien blondien idea... Lähdin Viivin kanssa mautolla täältä Södiksestä Hööksiin. Ai että oli ihana maanantai iltapäivä ruuhkassa jurnuttaa mopoautolla sinne asti tukkien tien. Noh hauska reissu se ainakin oli! 
  Tämä on myös yksi vuoden kohokohdista, nimittäin meidän toiset kenttäkilpailut joissa uskaltauduin mennä jo tutustumisluokkaan! Nämä oli Kangasalalla ja meni niin hyvin kaikki, että olin pitkään iloinen! Koulusta 60% Popsu oli hieman tahmea, muistan olleeni siihen vähän pettynyt. Rataesteiden jälkeen olin iloinen, sillä rata oli hyvä ja saimme 0vp ja olimme silloin kai sijoilla, mutta meillä tuli yliaikaa maastosta kun jäimme keulimaan lähtöviivalle. Mutta kaikki ne esteet ja koko maastorata, se on aivan ihana tunne kun laukkaa kovaa, hyppää esteitä, tietää että laji on vaarallinen, luottaa hevoseen, luottaa yhteistyöhön ja silloin kun siinä on vain minä ja se hevonen. Ihana tunne <3 Tulee aina kylmiä väreitä kun muistelee maastoratoja.



Syyskuu

Kiersimme kolmet koulukilpailut helppoB-tasolla ja jokaisesta rapsahti sijoitus! Taino kaksi voittoa ja yksi 2.sija, ja taas oli hymy pyllyssä. Kun minulle se on oikeasti henkilökohtaisesti upeaa sijoittua edes pienissä kissanristiäis koulukilpailuissa, ja se on minulle "iso saavutus" josta olen tietysti iloinen ja pitkään.

Tässä kuussa myös esteratsastajanunelma-Popsusta tuli kouluhevonen ja hyppääminen oli molemmille tuskallista. Popsu ei halunnut kuunnella ja kulkea mitenkään päin, saatika nostella jalkojaan. Eli toisessa asiassa mentiin vähän eteenpäin, mutta toinen asia taas kärsi.

Lokakuu

Tällöin starttasimme ensimmäisen helppoA-luokan Nevaksessa, ja kyllä lähtijöitä oli minun lisäksi kaksi ja ne oli ihan pienet seurakilpailut. Mutta olin ihan älyttömän onnellinen kun voitimme sen luokan, vaikka tuloskin oli ihan mitätön ja rata vähän hakemista kun Popsukaan ei ollut parhaimmillaan. Saimme jotain 54%, mutta olin niin iloinen. Sitten alkoi suututtamaan kun vähän tämän jälkeen tuli anonyymi haukkumaan ja sanomaan että olen korkeintaan helppoC-tasoinen, että turhaan elvistelen täällä näillä kisapäivityksillä kun kisatkin ovat olleet vain seurakilpailut eivätkä ne merkitse mitään ja "kerro" omaa tasoa, eikä tuloksilla ole mitään väliä. Onneksi en jaksanut kauaa välittää siitä.

Sitten olikin jo ihana HIHSin aika! Olin siellä joka päivä katsomassa jotakin näytöstä jotakin aikaa. Menin kolmena päivänä sinne ihan yksin, sillä halusin vain nauttia siitä menosta, ei siihen aina kaveria tarvitse, vaikka tietenkin siellä näkee koko aika tuttuja ja jää suusta kiinni kaikkialle koko ajan. Yhden päivän olin siellä Viivin kanssa, kun sain Tuukalta VIP-rannekkeet, että päästiin oikeen syömään ;)

Sitten menin Evitskogissa ensimmäisen 110cm radan ja se meni niin hyvin! Saatin tulokseksi 0-4, mutta se tunne kun ratsastaa perusradan viimeisen esteen ja mietti että "mitä just tapahtu? mähän meen uusintaan? vai meenkö? siis pääsenksmä jatkaa vielä? apua!!" ja sitten huomaa että oho mä jo ratsastin sen uusinnanki, mitä siin tapahtu en muista?


Marraskuu 

Olin kaksi viikkoa tetissä Cavallossa ja siellä oli ihan super kivaa ja ihmettelinkin että miten siellä riitti tekemistä niin paljon! Pääsin tekemään ihan kaikenlaista. 

Tässä kuussa moni kavereistani ratsasti Popsulla, esim Viivi, Auri, Piia, Tuukka ja Okko. Enkä yleensä päästä sinne selkään ketään muuta, kun tykkään että Popsu hoidetaan aina saman kaavan mukaan ja varmasti kunnolla. Vaikka tyhmästihän se on ajateltu.

Sitten olin Eriksnäsissä kilpailuissa, menin 100cm luokan joka oli AM5. Siinä lähti yksi minun lisäksi joten se ei ollut virallinen kilpailuluokka, vaan mentiin se harjoituksena. Siinä perusrata meni todella hyvin ja uusinta vielä paremmin, joka oli sen 110cm korkuinen. Uskalsin jopa ratsastaa eteen ja ottaa sitä kiinni ja tehdä lyhyet tiet. Muistan miten hyviä hyppyjä Popsu teki ja miten energinen se oli! Sekä muistan että "voitettiin" se ajalla 18sek! Se oli ihan mahtava suoritus ja sen jälkeen minulle tuli joku sanomaan että kiva nähdä vielä hevosen näköisiä hevosia.


Joulukuu

Ja joulukuussa meinasin katkasta sormeni. No en nyt ihan, mutta vetäsin siis puukolla noi kaksi sormea kivaan kuntoon että ratsastuksesta ei tullut yhtään mitään.
 Sitten ollaan vain hömppäilty koko kuukausi Popsun kanssa joulua odotellessa.
 
 Välillä tuupattiin ja mentiin puomeja, mutta muuten kävimme useasti maastossa ja kävelylenkeillä ja koko kuukausi oli molemmille vähän "hermolomaa".


Tällainen oli meidän vuosi 2012. Mitä tykkäsitte postauksesta? Linkittäkää omia postauksianne, jos on samankaltaisia!

3 kommenttia:

  1. vitsi tää oli kiva ! ootte kyl hieno pari :) ja just kiva vuos ;);)

    VastaaPoista
  2. aika hyvin menny kisat teillä :) Ootte hyvä pari ja osaat mun mielest ratsastaa tosi hyvin! :)

    VastaaPoista
  3. Blogissani on valokuvauskilpailu, palkinnolla! Käy lukaisemassa ja osallistumassa, tarkemmat ohjeet:

    http://tolttiajapukkilaukkaa.blogspot.fi/2012/12/valokuvauskilpailu-hassuin-heppakuvani.html

    VastaaPoista